elementary teacher

معرفی روش های تدریس

elementary teacher

معرفی روش های تدریس

روس تدریس ایفای نقش

يكشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۷ ق.ظ

روش تدریس ایفای نقش:

روش ایفاى نقش را مى‌توان براى تجسم عینى موضوعات و درس‌هایى که براى نمایش‌نامه مناسب هستند، بکار گرفت. در این روش، فرد یا افرادى از شاگردان موضوعى را به صورت نمایش‌نامه اجرا مى‌کنند. ایفاى نقش- به معنایى که در اینجا بکار مى‌رود- به مهارت‌هاى خاص هنرى مانند بازیگرى در تئاتر و سینما نیازى ندارد، بلکه معلم بنا به موقعیت، هدف و موضوع مورد نظر، به عنوان یک روش از آن استفاده مى‌کند. از ویژگى‌هاى ممتاز روش ایفاى نقش این است که مشاهده‌کنندگان (شاگردان) با عملیات نمایشى و ایفاگران نقش ارتباط عاطفى برقرار مى‌کنند و با هیجان مراحل نمایش را مى‌بینند و خود را در صحنه احساس مى‌کنند. چون تمرکز حواس و ارتباط عاطفى در این روش زیاد است، یادگیرى بهتر و مؤثرتر انجام مى‌گیرد.

این روش در تکوین شخصیت فردی و اجتماعی و تقویت و بهبود روابط اجتماعی فرا گیرندگان سهم به سزایی دارد . در این روش ، دانش آموزان بر اساس علایق خویش ، نقش های مورد نظر را انتخاب مـــی کنند. وبا نظارت معلــم و همکاری همکلاسان ، به ایفای نقش می پردازند.

از این طریق ، آموزش قوانین وروابط اجتماعی حاکم بر جامعه بهتر انجام می شود و به یاد گیری موثر و کار آمد می انجامد. زیرا دانش آموزان ضمن شناخت هنجارهای اجتماعی ، به تحلیل آنها می پردازندودر حین ایفای نقش ، نگرش خود را تثبیت می کنند

و نوعی ارتباط عاطفی و انسانی با دیگران برقــــرار می سازند. در این روش ، مهارت های کلامی آنان نیز تقویت می شود که خود سبب ساز درک اطراف است

روش ایفای نقش محاسن زیادی دارد که شامل:

  • ·ایجاد شور و شوق و انگیزه درونی در فرا گیران
  • ·مشارکت و فعالیت دانش آموزان
  • ·کاهش کمرویی و خجالت دانش آموزان
  • ·افزایش مهارتهای روانی ـ حرکتی در فرا گیران
  • ·کسب نگرش های جدید و قبول ارزش های اجتماعی
  • ·تقویت قدرت مدیریت و سازماندهی

در روش ایفای نقش 3 شرکت کننده وجود دارد: معلم و تعدادی از دانش آموزان در نقش بازیگر اصلی و بقیه دانش آموزان به عنوان تماشا چی

مراحل روش ایفای نقش :

مرحله اول : انتخاب موضوع

مرحله دوم : نوشتن نمایشنامه

مرحله سوم : تعیین نقش ها

مرحله چهارم : تهیه امکانات و تجهیزات لازم

مرحله پنجم : آمادگی وتمرین مقدماتی

مرحله ششم :اجرا و دادن نمایش

مرحله هفتم :بحث و بررسی ارزشیابی

مرحله اول : انتخاب موضوع

واضح وروشن کردن موضوع باید واضح و روشن انتخاب شود. و مورد علاقه و توافق دانش آموزان   باشد ودارای اهداف مهم اجتماعی باشد. موضوع جذاب باشد و با توانایی های ذهنی و روانی دانش آموزان سازگار باشد.باید موضوع قابلیت اجرا داشته باشد وواژه های موجود در موضوع تعریف و مشخص شود.

مرحله دوم: نگارش نمایشنامه

نگارش نمایش نامه ، پیکره اصلی روش ایفای نقش است. تمام فعالیتها به صورت محاوره ای می نویسند. در یکایک مراحل باید اهداف اصلی گنجانده شود. از عادتهای نا مطلوب و محتوای نامناسب پر هیز شود .پیام اصلی درس در این قسمت است .نمایشنامه باید ابتدا و انتها داشته باشد

جملات کوتاه و قابل فهم باشد

مرحله سوم : تعیین نقش ها

انتخاب نقش ها بر اساس توانایی و علاقه فراگیران باشد. شناخت شخصیت افراد و ویژگی های رفتاری ، ساختار بدنی اهمیت دارد. بازیگران را خوب بسنجند . توانایی های آنان را کشف کنند .و نقش ها را پیشنهاد کنند. تفسیر نقش های مثبت و منفی ارزش بسیار دارد.

مرحله چهارم : تهیه امکانات

امکانات باید بر اساس نمایش نامه تدوین شده فراهم گردد . نحوه استفاده از فضا ، صحنه آرایی مناسب باید برای آنان تشریح شود .وسایل ساده باشد .تا جایی که امکان دارد دانش آموزان وسایل را بسازند.

مرحله پنجم   : آمادگی و تمرین مقدماتی

حفظ کردن نقش مربوط به خود

اگاه کردن افراد از نقش یکدیگر

شناخت و تمرین مراحل     اجرایی به صورت متوالی

شناخت و ساخت وسایل و امکانات

شناخت چهره ها و گریم صورت

مرحله ششم: اجرا و دادن نمایش

در این مرحله گروه بازیگران به ایفای نقش می پردازد

حضور مربی در مقام هدایت کننده و کار گردان است .

مرحله هفتم : بحث و بررسی و ارزشیابی

پس از اتما م مرحله اجرایی تماشا گران به صورت گروهی و با هدایت معلم به ارزشیابی و بررسی کلیه مراحل می پردازند . هدف در این مرحله ، اصلاح و تقویت نکات متبت و رفع نکات منفی نمایش نامه و نقش هاست .اگر آزمونی از محتوا ی این فعالیت برنامه ریزی و اجرا شود مفید است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۱۲
حامد رحیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی